Lees hier het artikel in het Haarlems dagblad van 15-06-2020

Het begon ooit met een handel in metalen: koperen leidingen, platen zink, loodslabben – dat soort spul. Vijfenzestig jaar later is het bedrijf van de familie Preyde een toonaangevende sanitairspecialist in Haarlem. Met inmiddels de derde generatie aan het roer: de gebroeders Hans junior en Gertjan.

Hans Preyde Sanitair heet nu de onderneming, genoemd naar de vader van de twee mannen die in 1970 voor zichzelf begon. Daarvoor bestond het bedrijf al vijftien jaar en werkte senior met zijn vader Joep in de metalen. ,,Dat was een groothandel die voornamelijk leverde aan loodgieters en dergelijke, in het gebied dat zich aanvankelijk uitstrekte van Beverwijk tot Leiden’’, vertelt Hans Preyde junior.

Omdat de zoon ambitieuzer was dan de vader liep het uiteindelijk spaak tussen de twee. ,,Mijn pa ontdekte Amsterdam en verkocht zich daar wezenloos.’’ Opa Joep zat daar niet echt op te wachten. Die schrok van de omzetten die zoonlief draaide en begon klanten af te bellen omdat het hem te veel werd. Dat is het moment geweest dat de twee besloten uit elkaar te gaan.

Grossierderij

Hans Preyde senior kocht aan de Pieter Maritzstraat in Haarlem-Noord een bedrijfsruimte en begon er een ’grossierderij’ in metalen en eenvoudig sanitair. ,,We hadden een afhaalbalie waar loodgieters spullen kwamen halen. Soms stonden er wel tien van die busjes in de straat’’, herinnert Hans Preyde junior zich.

Het sanitair was aanvankelijk nog niet van het niveau dat tegenwoordig wordt gebruikt. ,,In die tijd belde je een loodgieter die een toiletpotje en een stortbakje installeerde. Simpel spul. Tegenwoordig kun je kiezen uit talloze varianten en prijsklassen en laat helemaal niemand het meer alleen aan de loodgieter over wat er in je huis komt.’’

Het waren gouden jaren voor het bedrijf dat ook de grootste woningbouwverenigingen als klant had. ,,Het was nog niet de tijd dat zulke instellingen slimme HBO-geschoolde inkopers in huis hadden. Toen dat wel gebeurde, was het gezellig ouwehoeren en ondertussen zakendoen – het ouwe-jongens-krentenbrood zeg maar – voorbij. Het werd zakelijker. Leveranciers werden tegen elkaar uitgespeeld, waardoor je gedwongen werd het bijna weg te geven.’’

Zonen

Eind jaren tachtig kwamen zonen Hans junior en later Gertjan in de zaak en specialiseerde het bedrijf zich meer en meer in sanitair. ,,Ik was door mijn vader naar Duitsland gestuurd en daar zijn mijn ogen opengegaan. Ik werkte in Düsseldorf in een luxe showroom en ontdekte dat mensen soms wel twintig-, dertig-, veertigduizend D-mark over hadden voor een nieuwe badkamer. Ik dacht: dat is handel.’’

De zolder boven de bedrijfsruimte aan de Pieter Maritzstraat – aanvankelijk vooral door de zoons in gebruik om te tafeltennissen of te chillen in een tijd dat dat woord in Nederland nog niet bestond – werd verbouwd tot showroom. Sanitair van topmerken als Villeroy & Boch, Hans Grohe, Dornbracht en Italiaans design werden er aan de man gebracht. ,,We zaten daar in de Transvaalbuurt niet echt op een zichtlocatie. Klanten wisten ons vooral dankzij mond-tot-mondreclame te vinden. Van de tien die binnenkwamen om te kijken, scoorden we er acht.’’

Stephensonstraat

Inmiddels zit Hans Preyde Sanitair aan de Stephensonstraat, in Haarlem-Zuid-West. De zolder werd te klein en Kol Tegels, de buurman aan de Stephensonstraat, lokte de gebroeders naar dit deel van de stad. ,,Zij de tegels, wij het sanitair; dat was het idee’’, zegt Preyde. Een opening in de muur tussen de twee bedrijven maakte het ook mogelijk van de een naar de ander te lopen. Omdat werken op twee locaties buitengewoon onhandig was, werd de bedrijfsruimte in Haarlem-Noord vorig jaar verkocht aan een projectontwikkelaar, die het overigens juist vorige week weer te koop heeft gezet.

In de samenwerking met Kol is verandering gekomen sinds dat bedrijf een nieuwe eigenaar kreeg. Het gat in de muur werd gedicht en Kol en Preyde werden concurrenten in plaats van complementaire collega’s. Beiden bedrijven verkopen nu sanitair én tegels.

Beleving

,,Mijn business is verkopen en slap lullen’’, zegt Hans Preyde, die inderdaad niet om een woordje verlegen zit. Broer Gertjan is meer van het ontwerpen van mooie badkamers. De winkel is nu nog een veelheid aan kleine hokjes met allerhande stijlen badkamerinrichtingen, maar daar komt verandering in, zeggen de broers. ,,De jonge mensen van tegenwoordig hebben een andere beleving. Daar willen we op inspelen door acht of tien mooie badkamers te maken. Je moet niet alles letterlijk in de etalage willen zetten wat je in de aanbieding hebt.’’

Preyde is niet de goedkoopste, geeft hij eerlijk toe. ,,Wij stunten niet met A-merken. We hebben aparte spullen; het middensegment en daarboven. De echt mooie dingen die er op sanitairgebied zijn, hebben wij.’’